Purjeveneet olivat aikaisemmin paras tapa liikkua vesillä, mutta teknologian kehitys muutti moottorien kehityksen täysin, lisäten ne myös veneilyyn. Tämän johdosta nähdään toinen toisiaan upeampia risteilyaluksia ja moderneja laivoja, jotka voittavat purjeveneet sekä nopeuden, että tehokkuuden suhteen. Vaikka purjeveneet eivät ehkä enää olekaan niitä käytännöllisimpiä aluksia, on niiden kauneus ja erikoiset ominaisuudet edelleen arvostettuja. Vuosien varrella purjeveneistä on tehty erilaisia malleja, joita käytetään joko rentoutumiseen, tai vaikka historian tuulien tuntemiseen. Tästä listasta löytyy suurimpia ja näyttävimpiä purjeveneitä, jotka ovat koskaan maailman meriä seilanneet!

Barque Sevod

Tämä purjevene tunnettiin aikaisemmin nimellä Madgalene Vinnen II ja se rakennettiin Saksassa, vuonna 1921. Laivaa käytettiin lähinnä rahtilaivana, ainakin vuoteen 1936 asti. Tämän jälkeen alus muutettiin kauppa-alukseksi ja toisen maailmansodan jälkeen se vaihtoi omistajaa, Saksasta Venäjälle. Omistajan muuttuessa vaihtui myös laivan nimi ja se onkin nimetty tunnetun venäläisen tutkimusmatkailijan, Georgy Sedovin mukaan. Veneen merkittäviin ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi se, että rakennusvaiheessa siihen lisättiin neljän purjeen lisäksi myös apumoottori. 90 vuotta valmistumisen jälkeen, laiva on edelleen käytössä ja sen kansilla opetetaan Venäjän kadetteja, esimerkiksi Pietarista ja Murmanskista. Laiva osallistuu myös useisiin kilpailuihin ympäri maailmaa, joten sitä päästään ihailemaan melkein missä tahansa.

Preussen

Saksalainen alus Preussen oli aikanaan ihmeellinen laiva ja sen ajan suurin purjealus. Se rakennettiin 1900 – luvun alkupuolella ja se on taiteellisesta näkökulmasta uniikki. Laivan rakentamisessa käytettiin paljon terästä ja sen viisi suurta mastoa auttoivat painavaa alusta kulkemaan kätevästi. Aikanaan se oli myös ainut viiden maston alus, joka kynsi meriä. Preussen käyttötarkoitus oli toimia tavara-aluksena, kuljettaen nitraattia Etelä-Amerikasta Eurooppaan. Laiva kuitenkin tuhoutui eräällä matkalla, kun höyrylaiva törmäsi siihen.

Royal Clipper

Preussenin mallia hyödyntäen alettiin rakentamaan risteilijää, josta löytyi viisi mastoa. Royal Clipper rakennettiin vuonna 1902 ja sitä pidetään tällä hetkellä maailman suurimpana risteilijänä, josta löytyy viisi täysikorkuista mastoa. Laivaan on kenellä tahansa mahdollisuus tutustua risteilyn muodossa ja kesäisin se seilaakin Itämeren vesillä, kun taas talvisin se kyntää Karibian saaristoa. Royal Clipper löytyy myös Guinessin ennätysten kirjasta!

Juan Sebastian Elcano

Myöskin nimellä Juan Sebastian de Elcano tunnettu risteilijä rakennettiin vuonna 1927 ja se on kolmanneksi pisin purjealus. Laiva on nimetty kapteeni Juan Sebastian Elcanon mukaan, joka komensi aluksia Ferdinand Magellanin viimeisimmän tutkimusmatkan aikana. Tällä hetkellä alusta käyttää Espanjan merivoimat ja sen runko on tehty kokonaan teräksestä, kun taas neljä mastoa tekevät siitä vikkelän kulkemaan.

Thomas W. Lawson

Tämän vuonna 1901 valmistuneen massiivisen purjealuksen takana on Fore River Ship and Engine Co. joka toimii Massachusettsissa. Purjelaiva sisälsi uskomattomat seitsemän mastoa ja sen pääasiallinen tarkoitus oli tuoda hiiltä ja öljyä Yhdysvaltojen itärannikolta. Laivan jättimäisen ja tilavan rakenteen takia, sitä käytettiin myöhemmin lähinnä öljyn kuljettamiseen ja sitä pidetään ensimmäisenä öljylaivana maailmassa. Thomas W. Lawson olikin merkittävä alus aikanaan, sillä siihen ei oltu lisätty lainkaan apumoottoreita. Alus tuhoutui täysin myrskyn seurauksena ja vain kaksi 18 miehistön jäsenestä onnistui pelastautumaan.

Kaikilla näillä purjealuksilla on ollut tärkeä rooli merenkäynnin ja laivojen historiassa. Monien vuosien ja kehitysaskelten avulla laivat ovat muuttuneet, mutta kehitys ei suinkaan ole vielä loppunut. Uusia keksintöjä tehdään jatkuvasti ja laivat ovat vuosi vuodelta tehokkaampia. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö historiallisilla aluksilla olisi aina paikkaa ihmisten mielissä ja vaikutusta uusiin kehityksiin alusten suunnittelussa.